T.C.
GAZİANTEP VALİLİĞİ
İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
GAZİŞEHİR EĞİTİMDE NİTELİĞİN ARTTIRILMASI PROJESİ
(GENAP) YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 – Bu Yönergenin amacı; Türk Millî Eğitiminin genel amaç ve temel ilkeleri doğrultusunda Gaziantep İl Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmîokul ve kurumlarda okul tabanlı eğitimde nitelik, performans ve hizmet kalitelerini merkezi izleme-değerlendirme sürecine dâhil edecek "Gazişehir Eğitimde Niteliğin Arttırılması Projesi"ne ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 – Bu Yönerge, Gaziantep İl Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmîokul ve kurumlarda okul tabanlı eğitimde nitelik, performans ve hizmet kalitelerini merkezi izleme-değerlendirme sürecine dâhil edecek "Gazişehir Eğitimde Niteliğin Arttırılması Projesi'ne ilişkin iş ve işlemleri kapsar.
Dayanak
Madde 3 – Bu yönerge;
Milli eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyonu
1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu,
222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu,
Millî Eğitim Bakanlığı Millî Eğitim Müdürlükleri Yönetmeliği,
Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği,
Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği,
Millî Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birlikleri Yönetmeliği,
Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimde Kalite Yönetim Sistemi Yönergesi,
Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planlama Yönergesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve Kısaltmalar
Madde 4 – Bu yönergede geçen;
GENAP: Gazişehir Eğitimde Niteliğin Arttırılması Projesini,
Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
İl Millî Eğitim Müdürlüğü: Gaziantep İl Millî Eğitim Müdürlüğünü,
Okul/Kurum: İlimizde bulunan, Bakanlığa bağlı devlet okulu ve resmi kurumlarını,
Değerlendirme Formu: Okul/Kurumların performanslarını belirlemek ve kalitelerini yükseltmek amacıyla hazırlanan "Okul Değerlendirme Formu" nu,
Okul Farklılıklarının Azaltılması: Okul/Kurumların eğitimde nitelik, performans ve kalite seviyelerine göre denklik durumlarını,
GENAPBİS:Gaziantep İl Milli Eğitim Müdürlüğü GENAP Bilişim Sistemleri
Yürütme Kurulu: İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından, İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü bünyesinde ilgili çalışmaları yürütmek amacıyla kurulan kurulu,
Protokol: Okul/Kurumların GENAP kapsamında yapacakları işbirliği çalışmalarına istinaden valilik nezdinde tarafların imzaladığı niyet beyanını,
Okul-Kurum / Okul-Okul İşbirliği: Okul-Çevre işbirliğini geliştirmek amacıyla okulların ilimizde faaliyet gösteren kamu kurumu, STK, özel sektör, hayırsever, vb. ile protokol imzalamak suretiyle başlattığı işbirliği faaliyetini,Okulların birbirleri arasında işbirliğini geliştirerek tecrübe, çözüm, kaynak ve bilgi paylaşımını sağlamak üzere okullar arasında başlatılan işbirliği faaliyetini,
Kazanım Değerlendirme Sınavı: Okul/Kurumlarda öğrenim gören öğrencilerin akademik başarılarını yükseltmek amacıyla her eğitim-öğretim döneminde en az 1 defa ilçeler düzeyinden yapılan ortak sınavı,
Başarı Analiz Sistemi: Bakanlıkça düzenlenen ortak sınavlar ile kazanım değerlendirme sınavları sonuçlarının okul tabanlı olarak verileştirilerek analiz edildiği merkezi sistemi,
(Destek Eğitim) Bireyselleştirilmiş Öğrenme Destek Programı: Ortak sınavlar ve Başarı Analiz Sistemi sonucu öğrencilerin bireysel olarak sorunlu görünen kazanımlara yönelik okullarda öğrenci temelli geliştirilen destek programlarını, destek eğitimlerini
Yönetici Programı: Okul/Kurum yöneticilerine yönelik olarak; eğitim yönetimi alanında düzenlenen eğitim programını,
Eğitim Koçluğu Programı: Öğretmenlere yönelik olarak; öğrenme/öğretme süreçlerini yönetme becerilerini artırmak üzere hazırlanan eğitim programını,
Öğretmen Adayı Gelişim Programı: Eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği yeterliklerinin geliştirilmesi ve dezavantajlı öğrencilerimize destek eğitimi sağlanması amacıyla hazırlanan programı,
Yönerge: Gazişehir Eğitimde Niteliğin Arttırılması Projesine ilişkin yönergeyi ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İlkeler ve Esaslar
İlkeler
Madde 5 – GENAP sürecinde; güvenirlik, nesnellik, şeffaflık, genellik ve sürdürülebilirlik temel ilkedir. Bu doğrultuda değerlendirmelerde;
-
Okul/Kurumların objektif olarak durum analizlerinin ortaya konması,
-
Okul/Kurum yöneticilerinin görev süreleri boyunca yaptıkları çalışmaların etkililiğinin ölçülmesi,
-
Okul/Kurum başarı analizleri ve değerlendirmelerinin sürekli olarak takibinin yapılması,
-
Okul/Kurumların görevleri gereği yerine getirmeleri gereken rutin iş ve işlemlerin merkezi olarak izlenmesi,
-
Okul/kurumların performans ve kalite seviyelerinin belirlenerek denklik durumlarının tespiti ve gelişimi amaçlanır.
Esaslar
Madde 6 – GENAP süreci aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülür;
-
İlçe Millî Eğitim Müdürlüklerince; şube müdürlerindenkomisyon kurarak, komisyon üyelerinin tamamının katılımıyla "Okul Değerlendirme Formu"nda yer alan kriterleri yerinde gözlemlemek ve değerlendirme yapmak üzereen az dört ayda bir okul/kurum ziyaretleri yapılır.
-
Değerlendirmeye Müdür normu olan bütün kurumlar dâhildir.
-
Okul/Kurum değerlendirmeleri eğitim-öğretim yılının birinci dönemi için Ocak ayının ikinci haftasının son iş gününe kadar, ikinci dönemi için Haziran ayının ikinci haftasının son iş gününe kadar tamamlanır.
-
"Okul Değerlendirme Formu" 100 puan üzerinden değerlendirilerek okul/kurum puanı belirlenir.
-
"Okul Değerlendirme Formunda" bir kriterin birden fazla alt başlığı olması durumunda, alt başlıkların tamamı gerçekleşirse kritere tam puan verilir.
-
İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri tarafından oluşturulanDeğerlendirme Komisyonları; değerlendirmeler sonucunda okul/kurumların Değerlendirme Formlarını proje yürütme ekibi ve Bilgi işlem ve Eğitim Teknolojileri bölümü işbirliği ile GENAPBİS'te oluşturulacak elektronik değerlendirme formuna puanları işler. Değerlendirme formlarının GENAPBİS'e aktarılmasına ilişkin iş ve işlemler eğitim-öğretim yılının ikinci dönemi için en geç haziran ayının ikinci haftasının son iş gününe kadar tamamlanır.
-
Okul/Kurum belirlenen "Okul Değerlendirme Formu" puanını yükseltecek ve eksik olduğu alanlarda eksikliklerini giderecek çalışmaları planlar ve uygular.
-
Okul/Kurum her dörtayda bir yaptığı çalışmaları ve sonuçları İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne teslim edilmesi amacıyla değerlendirme komisyonuna sunmak üzere dosyalar.
-
İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından okul/kurumların değerlendirme analizleri çalışmaları her eğitim-öğretim yılı sonunda temmuz ve ağustos ayı içerisinde tamamlanır.
-
Okul/Kurum müdürlüğü tarafından Okul-Kurum İşbirliği / Okul-Okul İşbirliği çerçevesinde protokol imzalanacak olan taraflar belirlenerek İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne onay almak üzere 30 gün içerisinde gönderilir. İşbirliği çalışmalarında okul ve kurumların sayısal bir sınırlaması yoktur. Bir kurum birden fazla okul ile işbirliğine gidebilir, bir okul da birden fazla kurum/kuruluş ile işbirliği yapabilir.
-
İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün uygun görüşü ve Valilik onayı ile protokol imzalama çalışmaları tamamlanır. İşbirliği protokolü proje süresince geçerlidir. Proje sonunda her iki tarafın da talebi halinde yenilenebilir.
-
Okul/Kurum her altı ayda bir işbirliği çalışmaları ve sonuçları ile ilgili faaliyet raporunu İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne sunulmak üzere hazırlar ve dosyalar.
-
İlçeler düzeyinde eğitim-öğretim yılının her iki döneminde de en az 1 defa ortak "Kazanım Değerlendirme Sınavı" düzenlenir. Sınav, il genelinde bulunan tüm ortaokul ve liselerde 1(bir) gün içerisinde uygulanır ve sınavın uygulandığı gün bu okullarda sınava girecek öğrencilere eğitim-öğretim faaliyeti yapılmaz. Sınav dolayısı ile yapılamayan derslerin zümre öğretmenler kurulu tarafından planlanması suretiyle telafisi sağlanır. Sınav içeriğinde yer alacak dersler, sınav soruları, değerlendirme vb. usul ve esaslar "Kazanım Değerlendirme Sınavı Uygulama Kılavuzu" ile sınavdan 2 hafta önce İl Millî Eğitim Müdürlüğü Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Bölümünü koordinesinde Temel Eğitim – Ortaöğretim bölümleri tarafından hazırlanarak ilan edilir.
-
"Kazanım Değerlendirme Sınavı" sonucunda ortaya çıkan veriler ile Millî Eğitim Bakanlığı/OSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonuçları İstatistik Ekibi tarafındanverileştirilerek "Başarı Analiz Sistemi" oluşturulur. İl Millî Eğitim Müdürlüğü Temel Eğitim ve Ortaöğretim Şubelerinin talebi halinde GENAPBİS sistemine "Başarı Analiz Sistemi" kurularak veriler bu şubeler tarafından ilgili modüle de girilebilir.
-
Her okul/kurum açıklanan "Kazanım Değerlendirme Sınavı" ve bakanlığımızca düzenlenen merkezi sınav sonuçlarını kazanım/konu/ders temelli analiz ederek, Proje Yürütme Ekibitarafından yapılan analizleri de göz önünde tutarak öğrencinin başarısının düşük olduğu alanlara yönelik "Destek Eğitim (Bireyselleştirilmiş Öğrenme Destek Programı)" hazırlamak/uygulamak ile yükümlüdür. İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri de ilçe geneline yönelik benzer destek programlarını ilçe analizlerini yaparak hazırlayacak ve uygulayacaklardır.
-
Okul/Kurum yöneticilerine yönelik olarak eğitim yönetimi alanında düzenlenecek olan eğitim programı İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından hazırlanır, düzenlenen programa okul/kurum yöneticileri katılır. İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri tarafından da yöneticilerin mesleki yeterliklerini geliştirmek amacıyla benzer programlar düzenlenebilir. Yöneticilerin mesleki yeterliklerini geliştirmek üzere hazırlanan programlara katılım zorunludur.
-
Öğretmenlere yönelik olarak öğrenme-öğretme süreçlerine ilişkin olarak düzenlenecek olan eğitim programı İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından hazırlanır, düzenlenen programa öğretmenler katılır. İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri tarafından da öğretmenlerin mesleki yeterliklerini geliştirmek amacıyla benzer programlar düzenlenebilir. Öğretmenlerin mesleki yeterliklerini geliştirmek üzere hazırlanan programlara katılımda gönüllülük esastır.
-
Üniversitelerin eğitim fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği yeterliklerini geliştirmek ve okullarımızda öğrenim gören öncelikle dezavantajlı öğrencilerin destek eğitimi ihtiyacını karşılamak üzere düzenlenecek olan "Öğretmen Adayı Gelişim Programı" İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile ilgili Üniversite/Fakülte arasında imzalanacak protokolle başlatılır.
-
Veli Karneleri, okul rehber öğretmen tarafından etkinlikler belirlenerek tutulacak ve veliye imza sürküsüd e ek olarak proje komisyonuna verilecektir. İmza sirküsü olmadığında kriterlerden tam puan alınamaz. Ayrıca her okul velilere yönelik '"Veli Karnesi" belgesi vererek onurlandırılacaktır.
-
"Okul Karnesi"ne göre yapılan değerlendirmeler, değerlendirme formu (%90), sınav sonuçları(%5-okulun YKS ve LYS sınavından aldığı puanın 100'e bölümünden edilen puan) ve yönetimsel liderlik (yöneticilerin verdiği puanların %5'i) sonucu hesaplanarakoluşan değerlendirme sonucunda ve/veya ilgili alanlardan alınabilecek maksimum puanların % kaçının alındığına göre değişen seviye tanımlayıcıları;
%00,00 – %59,99 "Yetersiz"
%60,00 – %74,99 "Geliştirilmeli"
%75,00 – %89,99 "İyi"
%90,00 – %100,00 "Çok İyi" şeklinde belirlenerek karne verilecektir.
-
Değerlendirme sonucunda oluşan okul karnelerine göre, okullara yeni uygulamalar yapılacak, anket veya ölçeklerle eksiklikler belirlenerek bir sonraki yıla hazır hale getirilecektir.
-
Ödüllendirmeler her yıl Eylül- Ekim Ayı içerisinde yapılacaktır. Verilecek başarı belgesi sayısı Gaziantep Valiliği ve Gaziantep İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nce alınacak karara göre belirlenecektir. Okullara verilecek başarı belgesi okulun tüm öğretmenleri veya okul için belirtilen bir oran dahilinde verilmesi Milli eğitim Müdürlüğü tarafından önceden belirlenecek ve okullara duyurulacaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Mali Kaynaklar
Madde 7 – Bu yönergenin uygulanmasında ihtiyaç duyulacak maddi kaynak ilgili kurumlarca sağlanır.
Yürürlük
Madde 8 – Bu yönerge yayımı tarihinde yürürlüğe girer. 2019 – 2023 yıllarında uygulanır.
Yürütme
Madde 9 – Bu yönerge hükümleri Gaziantep İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından yürütülür.
EK 1: GENAP Değerlendirme Formu
EK 2:GENAP Değerlendirme Formu Kılavuzları
EK 3: Protokol Belgesi Örnekleri